FAQ
Här finner du svar på de vanligaste frågorna.
För information om hur du returnerar produkter, se Returinformation.
Har ni några fysiska butiker eller återförsäljare i Sverige?
Nej, vår butik finns endast på webben.
Jag lyckas inte genomföra min beställning i kassan, varför?
Kontrollera först och främst att du har fyllt i alla uppgifter korrekt.
Andra orsaker till att en beställning ej går att genomföra kan vara följande;
- Att Javascript inte är aktiverat i din webbläsare.
- Kända kompabilitetsproblem i webbläsaren Internet Explorer gör att Javascript-modulen ibland inte fungerar som den ska, vilket i sin tur påverkar slutfunktionen i kassan.
- Din webbläsare accepterar inte cookies
Lösningar:
- Kontrollera att din webbläsare har Javascript aktiverat (detta hittar du under webbläsarens inställningar).
- Kontrollera att din webbläsare accepterar cookies (även detta hittar du under webbläsarens inställningar).
- Prova en annan webbläsare. Vi rekommenderar Mozilla Firefox eller Google Chrome.
Om du får ett felmeddelande i kassan vid kortbetalning (efter att du fyllt i dina kortuppgifter) kan detta bero på följande:
- Dina kortuppgifter fylldes inte i korrekt.
- Ditt kort är inte anslutet till någon av säkerhetstjänsterna (Verified by Visa & MasterCard SecureCode).
- Ditt kort saknar täckning.
- Ett tillfälligt fel i kortbetalningsmodulen.
Lösningar:
- Kontrollera att dina kortuppgifter är ifyllda korrekt.
- Kontrollera att kortet har täckning.
- Använd ett annat betalkort.
- Prova ett annat betalningssätt - faktura eller direktbetalning via internetbank.
- Om punkt 1-3 ovan ej fungerar efter upprepade försök, avvakta och prova igen senare, välj ett annat betalningssätt eller kontakta kundtjänst.
Hur gör jag för att handla hos er?
För att lägga en beställning klickar du först på den produkt du vill beställa. Då kommer du till produktsidan där du väljer storlek (om detta behövs), sedan klickar du på "Köp". Produkten hamnar nu i kundvagnen som du finner längst upp till höger på sidan. Där kan du se antal varor samt den totala summan av din beställning. Nu kan du välja att fortsätta lägga produkter i kundvagnen, eller gå direkt till kassan genom att klicka på "Till kassan". I kassan fyller du i dina uppgifter samt väljer betalningsalternativ och slutför din beställning.
Hur vet jag att min beställning gått igenom?
Du kommer att få en orderbekräftelse till den epostadress du angivit strax efter att du slutfört din beställning. Om du inte har fått någon bekräftelse till din epostadress kan det betyda att ordern inte gått igenom - kontakta oss gärna om du känner dig osäker. Det kan också bero på att du angett en felaktig epostadress i kassan i samband med ditt köp.
Måste jag registrera mig på er sida för att kunna göra en beställning?
Nej.
Varför måste jag ange ett mobilnummer i kassan? Jag har ingen mobiltelefon.
Mobilnumret behövs för att du ska kunna få en SMS-avisering när din beställning har nått ditt lokala utlämningsställe och är klar för avhämtning. Om du inte har en mobiltelefon går det bra att skriva in ett vanligt telefonnummer i fältet - vi ser detta och då sker avisering antingen via epost eller vanligt brev istället. Uppgiften om mobilnummer i kassan är obligatorisk för att underlätta för både er och oss.
Vad är fraktkostnaden?
Fraktkostnaden är 49kr. Vid köp över 599kr erbjuder vi fri frakt.
Hur betalar jag?
Du kan välja att betala med faktura, kortbetalning eller direktbetalning via Klarna Checkout. Inga avgifter tillkommer. Väljer du faktura har du 30 dagar på dig att betala denna från det att din försändelse har skickats från oss. Vid val av faktura görs en kreditupplysning via Klarna direkt online.
När jag betalar med betalkort får jag ett felmeddelande, vad beror detta på?
Det kan finnas många orsaker till att ett kortköp nekas. Kontrollera först och främst att du har fyllt i dina kortuppgifter korrekt. Det kan också bero på ett tillfälligt systemfel hos Klarnas kortbetalningsmodul, detta brukar vanligtvis lösa sig inom kort. Vänta alternativt till nästa dag om problemet kvarstår. Ditt kortköp kan även nekas om ditt kort inte är anslutet till Verified by Visa eller MasterCard SecureCode. Kontakta oss gärna på telefon 0431-72500 eller skicka ett mail till info@minfot.se om du upprepade gånger inte lyckats genomföra ditt köp.
Vad är Verified by Visa och MasterCard SecureCode?
Verified by Visa och MasterCard SecureCode är en säkerhetstjänst som används vid kortbetalningar på internet. Säkerhetstjänsten innebär att du utöver dina vanliga kortuppgifter även måste uppge en personlig kod som du själv valt, exempelvis via Mobilt BankID eller som genereras när du gör ditt köp och använder en särskild dosa till ditt betalkort. Det är numera obligatoriskt att ha sitt kort anslutet till denna säkerhetstjänst för att kunna handla hos många internetbutiker (för din egen säkerhet). För att ansluta ditt kort kan du gå in på din banks hemsida, eller gå till ditt lokala bankkontor för att få veta mer. Observera att ditt köp kan nekas om ditt kort inte är anslutet till säkerhetstjänsten.
När levereras min beställning efter att jag har lagt en order?
Din beställning skickas vanligtvis från oss inom 1-3 vardagar. Om du lägger din beställning före kl. 14:00 kan vi oftast få iväg din beställning samma dag (gäller produkter som finns i lager). Om en vara du beställt är en beställningvara kan det dröja 2-5 vardagar. Om det av någon anledning dröjer extra länge innan vi kan skicka din order kommer vi att kontakta dig via epost.
Hur levereras min beställning?
Ditt paket skickas med Posten Varubrev 1:a klass direkt till din brevlåda eller Posten MyPack till ditt lokala postombud. Om ett paket som skickats med Posten Varubrev är för stort och inte får plats i din brevlåda skickas det istället till ditt närmsta postombud. Du får då en avisering via SMS med en kod som du ska uppge när du hämtar ut ditt paket. Kom ihåg att ta med dig legitimation.
Hur lång är leveranstiden?
Leveranstid med Posten Varubrev 1:a klass och Posten MyPack är vanligtvis 1-3 dagar.
Hur lång tid har jag på mig att hämta ut mitt paket?
När ditt paket har kommit fram till utlämningsstället ligger det kvar i 7 dagar. Om du inte hämtar ut det inom denna tidsperiod skickas paketet tillbaka till oss. Om ett paket inte avhämtas och automatiskt skickas tillbaka till oss debiterar vi dig en kostnad på 200kr för frakter och hanteringskostnader.
Jag har inte fått någon avisering via sms eller mail, vad beror detta på?
Att du inte har fått någon avisering beror oftast på att du fyllt i ditt mobilnummer eller din epostadress fel. Kontakta oss om du inte har fått någon avisering för att få ditt försändelse-ID så att du kan hämta ut ditt paket.
Jag har inte fått varan/varorna som jag beställt - varför?
Varan kan vara tillfälligt slut eller helt slutsåld. Vi skickar alltid ut uppdateringar om din order till den epostadress som du angivit i kassan, därför är det viktigt att du kontrollerar din inkorg om du undrar vad som hänt med din order. Det är också viktigt att titta i skräpposten eftersom vissa mail har en tendens att hamna där. När en produkt är tillfälligt slut skickas den så snart vi fått in den i lager igen. När en produkt är helt slutsåld ger vi dig oftast förslag på liknande produkter eller ger dig innermått på närliggande storlekar i hopp om att det skulle kunna passa istället.
Om en produkt jag beställt inte passar, kan jag skicka tillbaka den till er för ett byte eller få pengarna tillbaka?
Ja. Observera att produkten måste vara helt oanvänd. Du får självklart ha provat produkten, men den ska inte vara använd utöver detta. Skokartongen eller annan originalkartong får heller inte saknas eller vara alltför skadad. Om detta är fallet måste vi debitera dig i efterhand. Observera att det vid ett byte inte är 100% säkert att just den storleken du vill byta till finns tillgänglig. Om så är fallet har du möjlighet att byta till en helt annan produkt eller få dina pengar tillbaka. Vid byte, vänligen lägg en ny order via webben. Returrätt gäller i 14 dagar efter att du mottagit varan.
Vad kostar returfrakten?
Om du vill göra en retur pga ånger eller liknande så är kostnaden för returen 59kr. Vid byte är returen däremot helt kostnadsfri. Returfrakt debiteras i efterhand i samband med hantering av din retur.
Hur går jag till väga för att skicka tillbaka en produkt till er?
I ditt paket har du på baksidan av din följesedel fått ett returformulär och en returfraktsedel som kan klippas av. Packa ditt returformulär tillsammans med produkten. Tänk på att paketera försändelsen väl - tejpa inte direkt på produktförpackningen, och för att se till så att den inte skadas i leveransen bör du ha ett extra lager runt om förpackningen, exempelvis bubbelplast och skyddspapper, en påse eller en extra kartong. Tyvärr måste vi debitera en alltför skadad produktförpackning som beror på bristande packning. Kontakta oss om du har frågor om detta.
Returfraktsedeln fäster du utanpå ditt paket och sedan kan du enkelt lämna in ditt paket hos ett postombud nära dig.
Hur sker återbetalning vid en retur?
Så snart vi har mottagit din retur återbetalas dina pengar. Har du betalat din order med kort eller direktbetalning returneras pengarna till ditt konto inom 2-3 vardagar från det att vi har tagit emot och behandlat din retur. Om du valde faktura via Klarna uppdateras din faktura och den återstående summan (om någon, exempelvis returfrakt) skickas till dig via epost. Har du redan betalat din faktura kommer återbetalning att ske via Klarna. Så snart returen är behandlad skickas ett mail ut där du får uppge kompletterande uppgifter för att Klarna ska kunna genomföra återbetalningen.
Vilken storlek ska jag välja?
Vanligtvis har man samma storlek i sina skor, så om du oftast använder skor i storlek 38 bör du också välja skor i denna storlek. I vissa fall kan det vara bra att fundera på hur du ska använda skorna - är det exempelvis ett par vinterskor bör du kanske välja en storlek större för att få plats med extra par strumpor eller mjuka sulor. Storlekar kan även skilja sig åt, en 38:a i ett varumärke har nödvändigtvis inte samma mått som en 38:a i ett annat märke. Vi försöker alltid ta reda på om skorna är stora eller små i storlekarna, och du kan oftast se i produktbeskrivningen om en sko har en smal, normal eller bred läst. Om du känner dig väldigt osäker kan du alltid kontakta vår kundtjänst för rådgivning.
Jag har mätt mina fötter enligt er storleksguide - men vilken storlek motsvarar min fotlängd?
Storleksguiden är inte i första hand till för att visa vilken storlek ens fotlängd motsvarar eftersom detta alltid kan variera beroende på modell och märke, utan den är mer till för att man ska kunna jämföra sin fotlängd med det exakta innermåttet på en viss sko. Du hittar innermåtten på produktsidan. Saknas det storlekstabell på någon modell du är intresserad av - hör gärna av dig till oss.
Vad menas med att en produkt är en beställningsvara?
Det betyder att det är en produkt som vi ej har i lager men som vi köper in från vår leverantör efter att en order har lagts på en produkt med denna status. Beställningsvaror skickas från oss inom 2-5 vardagar. Efter detta tillkommer även leveranssättets leveranstid (oftast 1-2 dagar).
Vad händer om en produkt jag beställt visar sig vara slutsåld?
Om detta mot all förmodan skulle hända kommer vi att kontakta dig via epost eller telefon, och vi ger dig gärna förslag på liknande produkter som kan ersätta den slutsålda produkten.
För övriga frågor var vänlig kontakta vår kundtjänst på epost: info@minfot.se
Du kan även nå oss på telefon 0431-72500, telefontid kl. 10-15 mån-fre, eller kontakta oss via vår facebook-sida.
Vi erbjuder alltid personlig service.
Do you need information in English?
Please email us at info@minfot.se with your questions, or contact us through our facebook-page.