Hjälpcenter: Retur, byte & reklamation

Vi vill att du ska känna dig helt nöjd med ditt köp. Här hittar du information om hur du gör en retur, byter en vara eller reklamerar en produkt om något inte blev som du tänkt dig.

Returer & byten

Kan jag ångra mitt köp?

Vi har ett automatiserat robotlager som behandlar din order direkt.

Men du har alltid möjlighet till 14 dagars returrätt eller bytesrätt från det att du har tagit emot din order. Det finns en returfraktsedel bifogad i försändelsen, den använder du för att skicka tillbaka ordern till oss.

Vill du veta mer om din order eller har fler frågor angående detta vänligen kontakta vår kundtjänst.

Vad kostar returfrakten?

Vid retur debiteras en returfraktkostnad på 59 kr och det debiteras när vi har mottagit din retur till vårt lager och returhanteringen är klar. Vid byte är frakten gratis.

Om en produkt jag beställt inte passar, kan jag skicka tillbaka den för ett byte eller få pengarna tillbaka?

Ja, hos oss har du alltid 14 dagars retur-/bytesrätt.

Vänligen notera att produkten / produkterna måste vara oanvända vid en retur eller vid ett byte. För hygienartiklar och skydd som stödstrumpor, strumpor och liknande måste förpackningen vara obruten och produkten helt oanvänd vid retur på grund av hygieniska skäl.

Originalförpackningen, som skokartongen eller annan originalkartong, måste vara intakt och oskadad. Vid bristande originalförpackning debiteras en avgift på 100 kr.

Vid byte kan vi inte alltid garantera tillgång på önskad storlek. I så fall erbjuder vi möjligheten att byta till en annan produkt eller få återbetalning. För byte, vänligen lägg en ny order via vår hemsida.

Kan jag returnera strumpor eller stödstrumpor?

Av hygienskäl kan provade strumpor och stödstrumpor ej returneras. För en godkänd retur måste dessa vara i sin obrutna originalförpackning, helt oprovade.

Vad händer om jag vill returnera en produkt som ingått i ett paketpris eller köpts med mängdrabatt?

När du returnerar produkter från ett paketerbjudande eller från ett köp där du har utnyttjat mängdrabatt, upphör den aktuella kampanj- eller mängdrabatten för de produkter du väljer att behålla.

Jag har inte fått någon retursedel?

En självhäftande returfraktsedel följer med i din leverans och på baksidan av din följesedel finns ett returformulär. Börja med att kontrollera att den inte fastnat på insidan av emballaget. Hittar du den inte så ta kontakt med vår kundtjänst så skickar vi en ny till dig, antingen via epost eller vanlig post.

Du ska alltid skicka din retur med vår returfraktsedel.

Hur returnerar jag med PostNord?

Använd den returetikett som följer med i försändelsen och lämna in din retur hos närmsta PostNord ombud samt spara inlämningskvittot.

Alternativt kan du även returnera din order via PostNord paketbox - dygnet runt. PostNord appen krävs för detta returalternativ.

Hur vet jag att min retur är hanterad?

När din retur är hanterad får du ett mejl från oss med ämnesraden 'Retur', där vi bekräftar att vi har behandlat din retur

Har du en faktura får du även ett mejl från Qliro med uppdaterad betalningsinformation alternativt ett returåterbetalningsformulär som du måste fylla i för att få din återbetalning.

Ha i åtanke att det kan ta upp till 14 dagar för din retur att levereras till vårt lager till sluthantering hos Qliro.

Du kan alltid spåra din retur via PostNords hemsida eller app genom det kolli-id som står på inlämningskvittot du får när du lämnar in din retur.

Om du har några frågor angående din retur kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Jag vill göra en retur, hur gör jag med min faktura?

Du kan pausa din 14 dagars faktura hos Qliro genom att registrera din retur, vilket gör att fakturan inte kan förfalla. Detta kan du få hjälp med genom att kontakta Qliros kundtjänst, alternativt logga in på ”Mina sidor” på Qliros hemsida, eller logga in via deras app.

När du har loggat in så kan du pausa din 14 dagars faktura genom att:
Steg 1. Välj den fakturan du önskar pausa
Steg 2. Klicka på "Hantera faktura"
Steg 3. Välj "registrera retur" och följ instruktionerna för att fakturan ska pausas

Önskar du pausa en delbetalning eller en förfallen faktura kontakta Qliros kundtjänst.

När vi sen har mottagit och behandlat din retur så får du en uppdaterad faktura från Qliro. Fakturan med den uppdaterade betalinformationen skickas ut till den mailadressen du angav i ditt köp, men du kan även se den uppdaterade faktura via "mina sidor" eller i appen hos Qliro.

Min retur står som mottagen, varför är den inte hanterad än?

När vi har tagit emot din retur på vårt lager läggs den i kö för hantering och kreditering till Qliro.

Detta tar ca 2-3 arbetsdagar och så fort det är klart får du ett mejl från oss som bekräftar att vi har hanterat din retur.

Hur snabbt får jag pengarna efter sluthanterad retur?

Återbetalningen hanteras via Qliro och har du betalat med Swish eller kortbetalning sker återbetalningen direkt efter att vi meddelat Qliro om returen. Beloppet syns inom 1-3 bankdagar på ditt konto.

Har du en betald faktura och du har svarat på returåterbetalningsformuläret, som skickats ut av Qliro, tar det cirka 1-3 bankdagar tills du ser pengarna på ditt konto.

Om du har frågor kring din återbetalning, vänligen kontakta Qliro.

Hur sker återbetalning vid en retur?

Återbetalningen sker via Qliro när vi har meddelat dem om returen.

Pengarna återbetalas automatiskt till det konto som är kopplat till din Swish- eller kortbetalning.

Har du en betald faktura och fått returen registrerad får du ett returåterbetalningsmejl, från Qliro AB, med ett formulär där du anger vilket konto pengarna ska utbetalas till. Återbetalningsmejlet skickas till den mejladressen som du angivit vid köptillfället.


Mejlinformationen för återbetalningsformuläret innehåller "Hej, du har fått en retur registrerad eller betalat för mycket, och har en återbetalning på x belopp att få tillbaka. Vänligen ange dina kontouppgifter via denna länk så får du din återbetalning inom 1-3 bankdagar.''

Om du inte har mottagit något returåterbetalningsmejl eller någon återbetalning inom 1-3 bankdagar efter att din retur behandlats vänligen kontakta Qliros kundtjänst – så hjälper de dig.

Vad är er returpolicy?

Du har både retur- och bytesrätt i 14 dagar.

Varan du returnerar ska vara i oanvänt skick och i sin originalförpackning. Vid retur står du för returfrakten som debiteras i efterhand på 59kr. Använd alltid den retursedel som följer med i försändelsen, skulle den saknas tar du kontakt med vår kundtjänst för en ny.

Av hygienskäl är produkter som strumpor, stödstrumpor, stödstrumpbyxor och vissa skydd undantagna från ångerrätten. Vid retur av en sådan produkt måste förpackningen vara obruten och produkten helt oanvänd. Bytesrätt vid felaktig storlek gäller ej om produkten är provad. Läs mer i vår returinformation

Vad betyder ångerrätt och öppet köp?

Både ångerrätt och öppet köp syftar till att du som kund har möjlighet att ångra ett köp och returnera varan inom en viss tidsperiod efter köpet.

Återbetalar ni leveranskostnaderna om jag gör en retur?

Är "PostNord Service Point" eller "PostNord Paketbox" vald, återbetalas fraktavgiften på 49kr vid en retur.

Men är tilläggstjänsten "PostNord Home - Hemleverans" vald som fraktmetod, återbetalas inte fraktkostnaden på 89kr för den tjänsten vid en retur.

Hur gör man ett byte?

Du gör ett byte genom att lägga en ny order på vår hemsida. När du gör en ny order så får du även en ny faktura eller ett nytt betalningsunderlag.

Din första order kommer att krediteras eller återbetalas beroende på vilken betalningsmetod du har valt. Om du behöver hjälp med att göra din bytesorder är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst, så hjälper vi dig.

Reklamation

Hur gör jag en reklamation?

Alla reklamationer hanteras via vår kundtjänst. Du kan kontakta oss via mail, info@minfot.se eller telefon 0431-72500 (vardagar 10:00-15:00) så hjälper vi dig.

När du kontaktar vår kundtjänst gällande din reklamation behöver du vanligtvis komplettera med ett underlag för reklamationen. Vi önskar tydlig bild på vad som är fel samt bild på produkten i sin helhet, som skickas tillsammans med ordernumret till info@minfot.se

Min produkt var sönder när jag fick den, vad gör jag?

Ta kontakt med vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Min produkt har gått sönder, vad har jag för garanti?

Alla reklamationer hanteras enligt Konsumentköplagen, vilket ger dig som kund tre års reklamationsrätt. En reklamation måste ske inom skälig tid, senast två månader efter reklamationsrättens slut.

Alla våra reklamationer hanteras via vår kundtjänst. Om du vill göra en reklamation, vänligen kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig. Hanteringen av godkänd reklamation kan ske på tre olika sätt: Ny vara utan kostnad, pengarna tillgodo eller pengarna tillbaka.

Hur vet jag om ni har tagit emot min reklamation?

När vi har mottagit och behandlat din reklamation får du ett bekräftelsemail från oss.

Vid godkänd reklamation ersätts du på ett av dessa tre sätt: Du får en ny vara utan kostnad, ett tillgodo hos oss på motsvarande belopp eller pengarna tillbaka.

Vad gör ni med varor som reklameras?

Vi vill ta ansvar för både miljön och våra produkter. Reklamerade varor som kan komma till nytta för andra doneras till välgörande ändamål, och övriga produkter som saknar förpackning, prislapp eller använts vid fotograferingar säljer vi i vår RESALE-shop till rabatterade priser.

RING OSS

Telefon: 0431-72500
Måndag-fredag kl. 10-15

MAILA OSS

Epost: info@minfot.se
Vi svarar inom ett dygn på vardagar